Jak poprawnie eksploatować turbosprężarkę?

Obecnie prawie wszystkie samochody ciężarowe oraz wiele osobowych mają stosowane turbosprężarki. Urządzenia te upowszechniają się coraz szybciej i w coraz większej ilości, głównie ze względu na coraz ostrzejsze normy dotyczące wielkości emisji szkodliwych substancji w gazach spalinowych wydalanych przez silniki. Tak więc styczność z nimi ma coraz częściej przeciętny użytkownik samochodu, który do tej pory nawet nie bardzo wiedział na jakiej zasadzie to urządzenie działa

W związku z tym eksploatacja samochodu z silnikiem doładowanym turbosprężarką nie wymaga ze strony jego użytkownika jakiegoś specjalnego sposobu traktowania go. Należy jednak jedynie rygorystycznie przestrzegać wymaganych przez producenta terminów i zakresów okresowych przeglądów, nawet jeśli upłynęła już gwarancja.

Bardzo ważną rzeczą jest również zaniechanie, do czasu naprawy, eksploatacji samochodu, w którym nastąpiła awaria silnika lub w którym silnik jest technicznie zużyty w dużym stopniu. Każda turbosprężarka posiada dynamiczne uszczelnienia typu labiryntowego, które są bardzo wrażliwe na podwyższony poziom nadciśnienia w skrzyni korbowej silnika (wtedy olej smarujący łożyska turbosprężarki ma bardzo utrudniony lub nawet wręcz uniemożliwiony swobodny spływ do miski oleju). Tak więc każda sytuacja, w której zbyt wiele spalin przedostaje się z komór spalania do skrzyni korbowej i układ odpowietrzający nie jest w stanie ich odprowadzić, skutkuje natychmiastowym wyciekiem oleju z turbosprężarki do kolektora ssącego i układu wydechowego. Na dłuższą metę sytuacja taka prowadzi do bardzo poważnej awarii lub nawet do zniszczenia turbosprężarki.

Istotny wpływ na żywotność turbosprężarki ma szczelność układu doprowadzania powietrza do silnika (włączając w to intercooler). Nawet niewielkie nieszczelności w tym układzie powodują, poza spadkiem mocy silnika, rozbiegiwanie się układu wirującego turbosprężarki (ponieważ w przewodach spada ciśnienie powietrza). To powoduje przedostawanie się oleju do kolektora ssącego i pogarsza smarowanie łożysk.

Duże znaczenie ma stosowanie właściwego oleju silnikowego. W silniku turbodoładowanym olej nie tylko smaruje łożyska turbosprężarki, ale także jest podstawowym czynnikiem ją chłodzącym (dość rzadko spotyka się turbosprężarki chłodzone dodatkowo płynem chłodzącym silnik). Tak więc w takim silniku olej poddany jest dużo większym obciążeniom cieplnym i mechanicznym (wyższe ciśnienia w komorze spalania). Z tego powodu zaleca się stosowanie olejów o lepkości SAE 15W/40 i wyższej, jedynie w nowych silnikach można stosować 10W/40. Bardzo dobrze jeśli olej jest syntetyczny, ale oleje w tej klasie lepkości są trudno w Polsce osiągalne, często więc pozostaje do wyboru jedynie olej mineralny renomowanego producenta.